tisdag 7 december 2010

Har nu haft samtal med min lärare, jag har blivit rådd att skriva treatment nu. Men jag vill inte! Jag vill bara skriva scener - men de blir osammanhängande och jag tappar bort mina karaktärer... Min kvinnliga s.k. huvudkaraktär försöker jag lära känna, men hon är hur svår som helst att förstå sig på. Hur är hon egentligen? Backstoryn håller inte. Det enda jag de facto vet om henne är att hon har ett ansikte liknande ett fält som härjats av åska och hagelskurar, och som vittnar om ett löfte om ytterligare åskväder: en gång kommer lidelserna att förbränna det ända in i benet. Men hur komma dit! Liksom de andra mest framstående karaktärerna försvinner hon i intertextuella dialoger och drunknar i alla referenser jag vill få med. Jag gör allt för att undvika en Beck-stämpel. Jag eftersträvar djup och intellekt! Jävla skit, vad jobbigt det är att på allvar börja och försöka vara seriös.

Treatment alltså... Ett treatment är en sammanställning av filmens handling, utformat som en lista där man punkt för punkt återger händelserna i den ordning som de ska komma i filmen. Varje steg i berättelsen får ett eget stycke på minst tre och max tio raderAllt som har betydelse ska finnas med men detaljbeskrivningar ska undvikas. Scener som innehållsmässigt hänger tätt ihop kan - och bör! - slås samman till sekvenser.  Avgörande moment i dialogen sammanfattas och korta presentationer av framträdande rollfigurer flätas in allteftersom de dyker upp i berättelsen. Lämplig omfattning på treatment är mellan 20 och 30 sidor - så det gäller väl att sätta igång!!

Inga kommentarer: