tisdag 21 december 2010

Nu är det jullov och för att inte totalt tappa den skrivandets gnista kan det vara brukligt att upprätthålla den nämnda med automatskift varje morgon. Så, för er som är obekanta med vad automatskrift är: 
Automatskrift är en litterär metod som innebär att man direkt genom skrivandet återger vad som kommer fram ur det undermedvetna. Tanken är att utan kontrollerande förnuft och estetiska samt moraliska överväganden bara... skapa. Metodens kritiker hävdar att författarna oftast medvetet bearbetat sina "automatiska" skrivförsök... detta är emellertid inte riktigt sant, vill en aspirerande författare som jag, hävda. Så, varje morgon - i alla fall nästan - detta jullov ska jag inleda dagen med automatskriften. För att skriva vad helst som ur hjärnan tränger fram genom fingrarna är intet annat än god övning och ett bra uppvaknande för att sedan sätta igång med manuset - som i detta nu ska skrivas om. 
Jo, det är dags att skriva om manuset. Hur hemskt det låta! Men hur hemskt det vara? Inte så farligt. Jag ser faktiskt fram emot att ändra om, skapa nytt och se hur min kvinnliga - nu låt säga - huvudkaraktär framträder i historien, som ändå är och faktiskt alltid har varit, intet annat än hennes.


Automatskrift: 

Usch nej jag orkar inte idag jag vill faktiskt bara direkt sätta igång att skriva, för mamma sa när jag började titta på dexter: amanda, jag vill inte störa i ditt skrivande men kan du hjälpa mig att lyfta granen. 



Inga kommentarer: